VIDEO

SIARAN AKHBAR

VIDEO MUZIK MEMORI AMBIL KONSEP PHANTOM OF THE OPERA – VERSI NUSANTARA

Mengambil inspirasi dari pementasan Broadway terkenal iaitu Phantom of  The Opera karya Andrew Lloyd Webber, video muzik Memori mengisahkan tentang cinta yang tidak kesampaian sang heronya. Terpaksa menyembunyikan wajahnya kerana kecacatan akibat kemalangan semasa kecil yang membuatnya hodoh di pandangan masyarakat, sang hero bekerja di belakang tabir sebuah produksi teater di ibu kota di mana dia telah jatuh cinta dengan seorang gadis bakat baru yang mula menyinar.

Namun cintanya ternyata terhenti sekerat jalan kerana gadis yang dicintainya telah disunting oleh seorang ahli perniagaan yang kaya raya lagi tampan dan yang turut melabur dalam syarikat produksi teater terbabit. Menerima hakikat akan hasrat cintanya yang takkan pernah kesampaian, sang hero telah meluah rasa hatinya melalui gubahan lagu Memori untuk membuktikan bahawa walau dia berundur, dia tetap setia mengingati memori – memori indah gadis yang dicintai itu  hingga ke akhirnya.

Bersempena dengan tema Phantom of The Opera itu, video muzik ini telah mengambil langkah berani menggunapakai set kostum dan juga topeng-topeng berbentuk teatrikal untuk menambahkan efek serta penghayatan persembahan video muzik ini.

Video klip yang tidak berbajet besar ini dibuat bersama dengan hasil usaha dari DMZ Design dan telah mengambil lokasi di sekitar ibu kota sahaja.

“Kami mahu berlatarbelakangkan hutan kerana hutan mampu menguak 1001 misteri dan rahsia.  Kami cuba portray sang hero ini akhirnya dapat berlakon di dalam sebuah pementasan yang selayaknya dan akhirnya dapat menyanyi untuk meluah perasaan cintanya kepada gadis itu.  Kami  bermain dengan konsep topeng dari Phantom of The Opera, dari situlah lahirnya beberapa konsep topeng yang diperagakan di dalam video ini ,”

 

“Kami  tidak putus asa dalam mencari  kelainan dalam menterjemah konsep dan rupa topeng Phantom of the Opera. Setelah mengambil sedikit idea dari seni dan sejarah nusantara, topeng – topeng bertatah ratusan kristal berwarna – warni menjadi taruhan. We had fun doing this. We even nicknamed the masks along the way,” sambung Nik Nabil.

 

“For me,  I can’t compete dengan big budgeted MTVs and this is really more like an experimental music video for us.  Saya tahu, dalam dunia digital sekarang, sesebuah lagu memerlukan video muzik yang kuat untuk menolong menterjemah feel lagu tersebut. This is what we’re trying to do. Its not the best, but its a start,” komen Mukhriz dan Dayah dari DMZ Design, pasangan suami isteri yang menjadi nadi dalam pembikinan video Memori ini.

 

“Saya meminta maaf jikalau look and feel video ini tidak sekomersil seperti yang di pasaran tetapi saya percaya interpretasi DMZ Design adalah unik dan saya berasa bertuah dapat bekerjasama dengan mereka dalam merealisasikan video muzik Memori ini. Harap- harap, para pendengar lagu Memori dapat menerima video muzik ini sebagai buah tangan dari saya,”  tambah Nik Nabil seraya menamatkan perbualan.

 

Youtube Link : Memori Official Music Video

 

 

 

%d bloggers like this: